Franczyza to sprawdzony sposób na własny biznes oparty na cudzym pomyśle, wiedzy i doświadczeniach. Jest długookresową, stałą współpracą pomiędzy przedsiębiorcami – franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Franczyzodawca użycza marki oraz w sposób ciągły przekazuje franczyzobiorcy „know-how” przez cały okres obowiązywania umowy. W zamian franczyzobiorca uiszcza na rzecz dawcy opłaty franczyzowe lub inne uzgodnione świadczenia. W zależności od umowy – mamy do czynienia z franczyzą miękką (franczyzą dystrybucji produktu) oraz z franczyzą twardą (franczyzą formuły przedsiębiorstwa). Oba modele różnią się stopniem wzajemnego zaangażowania we współpracę. We franczyzie miękkiej, właściciel sklepu ma co prawda większą swobodę podejmowania decyzji biznesowych, ale i mniej otrzymuje od franczyzodawcy. We franczyzie twardej musi ściśle przestrzegać wszystkich standardów, nie ma możliwości podejmowania strategicznych decyzji we własnym zakresie, ale za to „opieka” franczyzodawcy jest znaczna i daje większe gwarancje odniesienia sukcesu, zwłaszcza w tak trudnych czasach, jak obecne. Tyle teorii. Spójrzmy na cyfry, bo to one najlepiej odzwierciedlają popularność tego rodzaju biznesu.
kryzys?
- Nie we franczyzie!
Rok 2009 był zdecydowanie dobrym okresem dla graczy na rynku sieci franczyzowych. Pomimo, że upłynął pod kątem spowolnienia gospodarczego, przyniósł znaczący wzrost liczby zawartych umów franczyzowych i agencyjnych – na polskim rynku powstało ponad 5,5 tys. przedsiębiorstw na licencji franczyzowej. Według raportu PROFIT system na rynku pojawiły się 124 nowe sieci franczyzowe. W ubiegłym roku powstało ponad 5,5 tys. nowych punktów franczyzowych. Jak donosi raport PROFIT system – jest to największy przyrost w historii polskiej franczyzy. Najwięcej punktów przybyło w branży art. spożywczych i przemysłowych – blisko 3 tysiące jednostek. Ogółem na początku tego roku w Polsce działało 32 248 placówek franczyzowych w ramach 565 systemów. Eksperci PROFIT system szacują, że jeśli tempo wzrostu się utrzyma, w tym roku polski rynek franczyzy ma szansę urosnąć o blisko 70 nowych systemów, a liczba punktów franczyzowych może przekroczyć 37 tys. „Spowolnienie gospodarcze było dla polskiej franczyzy również czasem weryfikacji modeli franczyzowych” – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – „Z naszych analiz wynika, że aż 39 sieci zakończyło działalność franczyzową. Jest to największa liczba rezygnacji z modelu franczyzowego od 2003 roku.”
Franczyza na eksport
Na polskim rynku działają zarówno nasze rodzime sieci franczyzowe, jak i te zagraniczne. Tych pierwszych jest obecnie 410, a drugich – 155. Warte odnotowania jest to, że już 65 systemów (11,5 proc. ogółu sieci franczyzowych w Polsce) otwiera swoje placówki handlowo-usługowe poza granicami naszego kraju. „Ekspansja zagraniczna jest w tym przypadku tzw. „ucieczką do przodu”, wyprzedzeniem sytuacji, w której mogłoby nastąpić spowolnienie rozwoju przedsiębiorstwa na polskim rynku. Główne kierunki ekspansji polskich systemów to: Rosja, Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa. Na kolejnych miejscach znajdują się Węgry, Estonia, Łotwa, Austria i Niemcy” – mówi Michał Wiśniewski.
Franczyza
– ile kosztuje?
W każdy biznes trzeba zainwestować, aby później czerpać z niego zyski. Nie inaczej rzecz się przedstawia z franczyzą. Ale czy jest ona na każdą kieszeń? Zdecydowanie tak. Wiele systemów wymaga inwestycji nie większej niż 50 tys. zł. W 2009 roku w 56 proc. systemów kwota inwestycji nie przekraczała 100 tys. zł. Zaledwie 5 proc. systemów franczyzowych wymaga inwestycji większej niż 500 tys. zł. W 2009 roku średnia kwota inwestycji kształtowała się ogółem na poziomie 264 tys. zł, a przychody w punktach franczyzowych wynosiły średnio 169 tys. zł.
Opr. Maja Święcka
tagi: 640 sieci franczyzowych działających na polskim rynku z 37 tys. punktów – te dane z najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system pozwalają śmiało stwierdzić , że franczyza niezmiennie świętuje swoje sukcesy i jest sposobem na udany biznes. ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...